Mat, helse og livsstil

Urter Og Mat Som Styrker Immunforsvaret!

Urter Og Mat Som Styrker Immunforsvaret!

Immunforsvaret er viktig å styrke! I dagens innlegg skriver jeg litt om det som har fungert bra for både meg og mine klienter.

download-6

Jeg hadde en periode i fjor der jeg ble utsatt for en del virusangrep, fikk influensalignende symptomer og munnsår, spesielt de periodene jeg hadde travelt og ikke fikk nok hvile. Det er selvfølgelig viktig å få nok søvn og hvile, spesielt når det gjelder immunforsvaret, men noen ganger passer det dårlig med sykdom. Jeg begynte se hva jeg kunne gjøre for immunforsvaret bare med å justere kostholdet litt.

images-2

Siden dette også er jobben min mener jeg at det er essensielt for meg å holde meg oppdatert på hvordan jeg kan styrke meg selv og kroppen min, også finne nye måter å gjøre dette på.

Grønn Juice Til Frokost

Jeg begynte med å drikke mer grønne juicer på morgenen, hver dag. Som mange av dere allerede vet drikker jeg enten sellerijuice eller en annen frisk og grønn juice hver morgen. Jeg spiser også greens, både alger og pulver av dehydrert korngressjuice.

Jeg blender mine grønnsaker med litt vann og siler deretter alt sammen gjennom en nøttemelkspose over en bolle. Jeg prøver å få lagd sånn at jeg får i meg 4-5 dl frisk, grønn juice hver morgen.

IMG_9790

Vipps, ferdig juice på en, to, tre!

IMG_9789

Det jeg fant ut som virket best for immunforsvaret var sellerijuice, eller agurkjuice sammen med friske urter, for eksempel timian, rosmarin eller oregano. Sterke saker men det funker! Etter hvert begynte jeg også å ta tilskudd for å virkelig ta knekken på både virus og bakterier.

Hvorfor Grønn Juice?

download-2

Siden 70% av immunforsvaret vårt sitter i tarmen er det viktig å spille på lag med den. Mye av det vi spiser daglig er tungt for kroppen å fordøye og inneholder lite mikronæringsstoffer som cellene våre trenger for å fungere optimalt.

images

Ved å drikke grønne juicer gir du tarmen en pause, siden den ikke trenger å bruke noe særlig resurser på å fordøye juicen. Da kan tarmen rydde unna litt av det som eventuelt har hopet seg opp, i tillegg gir du cellene store mengder viktige mikronæringsstoffer og sunne plantestoffer. Snakke om å få det i både pose og sekk!

Jeg anbefaler å bruke økologiske grønnsaker når du juicer da unngår du å få i deg plantevernmidler og sprøytemidler. 

images-1

Her er det en som gleder seg maks til å kunne lage juice av økologisk og norsk selleri som snart er i sesong! Snakke om å være nerd!

Fermentert Mat

download-3

Fermentert mat er også veldig å spise så ofte som mulig for å styrke immunforsvaret, det sørger for at de gode tarmbakteriene både øker og trives. Jeg har tidligere skrevet om fermentert mat her og her

Da er det bare å glede seg til våren og sommeren!