Planter Og Proteiner

Planter Og Proteiner

Hvis jeg spiser hovedsaklig grønnsaker, hvordan får jeg nok proteiner?

indexprot

Som kostholdsveileder anbefaler jeg at man spiser mest mulig økologisk, plantebasert mat. Dette er hovedsaklig av helsemessige grunner. Det innebærer ikke at jeg mener at alle må bli veganere, men de fleste av oss har godt av å inkludere mer vegansk mat i det daglige kosthold. En annen viktig grunn til det er at et plantebasert kosthold er mer bærekraftig.

Jeg får ofte spørsmål om man får i seg nok proteiner hvis man spiser mye grønnsaker, spesielt hvis man er mye fysisk aktiv.

Derfor vil jeg lage en liten serie der jeg snakker nettopp om planteproteiner. I åtte uker fremover vil jeg skrive om noen utvalgte, proteinrike planter. Hver uke vil jeg ta for meg en ny plante og jeg vil dele gode oppskrifter, samtidig som jeg vil fortelle om plantens egenskaper.

indexlegumes

Så hvis du har lyst til å begynne med kjøttfrie dager eller hvis du har lyst på litt matinspirasjon, anbefaler jeg deg å følge med her på bloggen.

Her kommer min oversikt over gode, veganske, proteinkilder:

Kikerter

Mungbønner og Linser

Alger

Hemp

Chiafrø

Nøtter og Kjerner

Spirer

Rå Villris

Neste innlegg i serien Plantebaserte Proteiner vil være om kikerter med noen enkle og lette oppskrifter, perfekte til sommeren.