Plantebaserte Proteiner Del Fire

Plantebaserte Proteiner Del Fire

Alger er supermat!

alge

Da har vi kommet til den del av serien der jeg får skrive om mine favorittgrønnsaker, nemlig alger. Disse fantastiske sjøgrønnsaker har jeg selv spist nesten daglig, i snart tjue år og det er mange grunner til det.

Alger er noe av det mest næringsrike du finner på denne planeten. Sammensetningen og tettheten av næringsstoffer i for eksempel Spirulina og Chlorella gjør at du fint kan overleve på å spise bare disse plantene, selv om det ville ha blitt veldig kjedelig. En av de aller viktigeste egenskapene til algene, noe som også er veldig relevant for alle i dagens samfunn, er at de vokser og utvikler seg hurtig. De kan høstes raskt og inneholder mer næring enn de fleste andre matvarer, noe som betyr at de også er svært bærekraftige.

Hva inneholder disse supergrønnsakene?

Her har vi kommet til vinnerne av planteprotein listen! Algene jeg anbefaler inneholder mellom 50-70% lettopptakelige proteiner(!) i tillegg til store mengder av vitaminer, mineraler, klorofyll og mange andre viktige plantestoffer. Forutsetningen er at algene blir produsert under kontrollerte og gunstige forhold og at de ikke blir utsatt for giftstoffer. Under gode forhold er får de utviklet tilstrekkelige mengder av alle de viktigste næringsstoffene vi trenger hver dag og litt til. Selv anbefaler jeg algene fra Supernature, de vet jeg er av god kvalitet og holder den standarden jeg selv krever.

Min favorittalge akkurat nå er Afa algen. I tillegg til alle de næringsstoffer jeg nevnt ovenfor, inneholder Afa blant annet det blå pigmentet, Phycocyanin, en plantekjemikalie du også får i Spirulina. Dette blå pigment har blant annet vist seg stimulere immunforsvaret og dannelsen av stamceller.

Afa inneholder også Phenyletylalamin, også kjent som forelskeshormonet. Dette lykkehormonet finnes som mange av dere vet, også i kakao. Noe jeg skrev om i et tidligere innlegg om kakao. Selvfølgelig vil det ha vært en kjedelig diett hvis du bare hadde spist alger. Personlig anbefaler jeg mine klienter å spise brett og variert, men alger er perfekte å inkludere i det daglige kosthold for at du skal få dekket mange av de næringsstoffer du ikke får i deg i et normalt norskt kosthold. I tillegg er næringsstoffene i algene svært lettopptakelige og krever så og si ingenting av kroppen for å bli tatt opp. Det innebærer at selv om du har et dårlig næringsopptak vil du likevel kunne ta opp næringen disse alger inneholder. Hvis du spiser dem på tom mage og kun blander de med vann vil næringsopptaket være optimalt.

Hvis du lever av mye rå og ubehandlede, økologiske råvarer av god kvalitet, i et stressfritt miljø, med masse sollys og frisk luft, vil du ikke trenge å supplere noe særlig med næringstette matvarer som for eksempel alger. Men hvem av oss lever på den måten i dag? Hvilken alge du trenger og hvor mye er selvfølgelig svært individuelt, men generelt kan jeg si at de fleste av oss trenger ca 1-2 ts hver dag. Hvis du blander det i en god smoothie vil du kunne maskere den spesielle smaken alger har.

IMG_3167Sommerfrisk Greendrink:

2 dl God juice, for eksempel Eplemost fra Telemark eller ananasjuice

Litt vann

1/2 pære i biter

1 ts Afa alge

1/2 frossen banan og eller 1/4 skrelt agurk

Prøv å få økologiske ingredienser, da slipper du å bli utsatt for skadelige plantevernmidler. Kjør alle ingrediensene i en blender eller mos ingrediensene med en stavmikser, et voila, en frisk, næringsrik og god drink som passer for hele familien.

IMG_2988En annen fin egenskap alger har er at de hjelper kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer. Dette er noe de fleste av oss trenger litt hjelp med for å unngå akkumuleringer av ugunstige og skadelige stoffer i kroppen. Som dere har skjønt kan noe så enkelt som å spise litt alger hver dag gjør veldig mye bra for kroppen, samtidig som det er et godt miljøvalg. Så kos deg med grønne drinker!

Neste uke vil jeg skrive om Hemp, et annet godt eksempel på en bærekraftig og næringsrik grønnsak.