Mat, helse og livsstil

Winter Is Coming, Tid For Å Styrke Immunforsvaret

Høsten blir ofte kalt influensatider og mange blir forkjølet eller syke. Men det er ingen grunn til å grue seg til vinteren for det. Det finnes mange fantastiske måter å styrke og bygge opp immunforsvaret på, sånn at du sørger for å holde deg frisk og sterk hele vinteren.

strong children

I dette innlegg deler jeg flere nøkler du kan bruke for å styrke immunforsvaret og forebygge sykdom, i tillegg gir jeg noen enkle tips som kan hjelpe deg å bli fortere frisk hvis du skulle bli syk.

syk

Tarmhelse og immunforsvaret

Immunforsvaret henger veldig sammen med tarmhelse, som jeg skrev i et tidligere innlegg:

http://blogg.sarachacko.no/tarmhelse-probiotika-og-fermentering/.

En annen ting som påvirker immunforsvaret er hvor mye vi blir utsatt for belastninger, som for eksempel stress, i hverdagen. Litt stress er bare sunt men stress over lenger tid vil det kunne gå ut over immunforsvaret. De fleste av oss vet hva vi må gjøre for å ikke skape unødvendige belastninger på kroppen. Vi vet også hva vi kan gjøre for å sørge for at kroppen har det overskuddet den trenger for å kunne fungere optimalt. Det viktigste er at kroppen får dekket sine grunnleggende fysiske, mentale og emosjonelle behov.

sunn mat

Her er litt om våre grunnleggende behov for at vi skal kunne holde oss friske og sterke.

Våre basale fysiske behov:

Tilstrekkelig med søvn og hvile for at kroppen skal kunne restituere seg.

Daglig inntak av friskt og rent vann og næringsrike matvarer som ikke belaster kroppen og som i tillegg inneholder et bredt spekter av næringsstoffer.

Fysisk aktivitet.

Emosjonelle og mentale behov.

I tillegg til våre basale fysiske behov kan vi også legge til emosjonelle og mentale behov. Det er ikke nok å bare dekke de fysiske behovene for å kunne ha et sterkt immunforsvar. De emosjonelle og mentale behovene blir ofte undervurderte i dagens samfunn. Disse behov har like mye å si for den generelle helsetilstanden i kroppen, som de fysiske har, på sikt. Alle har sine individuelle behov og trenger å gjøre forskjellige justeringer for å oppgradere immunforsvaret. For noen er det å sørge for at de emosjonelle og mentale behovene blir dekket, viktigere enn for andre.

Det finnes mange måter å dekke emosjonelle og mentale behov på, noen eksempler er:

Sørg for å ha en jobb eller hobby som stimulerer din mentale kapasitet.

Fysisk berøring er ofte en fin måte å dekke emosjonelle behov på. Det å bli massert påvirker ikke bare musklene som blir bearbeidede, det har også en positiv emosjonell innvirkning, uansett hva slags type massasje du foretrekker. Selv er jeg veldig glad i terapeutisk Still Point Massasje av Else Mulvik: https://www.facebook.com/stillpointterapeut?fref=ts

Meditasjon, stressmestring og mindfullness kan også hjelpe deg å styrke immunforsvaret både fysisk, emosjonelt og mentalt.

Det å praktisere yoga og eller annen bevisstgjørende fysisk aktivitet er også en effektiv måte å dekke både fysiske, mentale og emosjonelle behov på. Personlig er jeg veldig glad i å praktisere Restorative Yoga eller Vinyasa Yoga med Instruktør Pia Maria Koszlowski: https://www.facebook.com/pages/Pia-Yoga/1397326193856397?fref=ts

Pia Yoga

Familie, kjæreste og venner er noe av det viktigste vi har for å sørge for at de emosjonelle behovene blir dekkede. Hvis ikke famile og venner strekker til og du ikke får gjort noe med det selv anbefaler jeg deg å gå til en terapeut eller en coach. Litt mer om terapeuter i mitt tidligere innlegg om hormonsystemet: http://blogg.sarachacko.no/et-balansert-hormonsystem-nokkelen-til-velvaere/

Sykdom

Mange tror at man har et dårlig immunforsvar hvis man blir syk. Ja, hvis du blir syk ofte og hvis du konstant opplever at du ikke helt er i form så er helt sikkert ditt immunforsvar svekket. Men sykdom og feber kan også være en måte for immunforsvaret å trene på. Det er en sunn reaksjon som faktisk kan bygge opp og styrke immunforsvaret på sikt. Hvis du blir syk på høsten kan det være en måte for immunforsvaret å trene seg opp for den kommende vinteren.

Sykdom og feber er også kroppens måte å bli kvitt ulike typer bakterier og virus, det vil si at kroppen driver med en form for utrensning av skadelige mikroorganismer og snyltere.

Hold deg til mest mulig lettfordøyelig og flytende mat hvis du er syk. Da blir det enklere for kroppen å ta opp næringsstoffene sånn at den kan bruke mest mulig energi på å bekjempe sykdommen. Supper og smoothies er perfekte for å gjøre det lettest mulig for kroppen å innta næring. Det å spise mesteparten flytende mat når du er syk sørger også for at du får i deg nok væske, drikk gjerne mye friskt, rent vann i tillegg.

Livsstil, kosthold og immunforsvaret.

Som jeg nevnte ovenfor spiller søvn og hvile en stor rolle ovenfor immunforsvaret. Mange blir syke rett og slett fordi det er den eneste måten for kroppen å få tilstrekkelig med ro og hvile.

Hva slags type kosthold du har er selvfølgelig også viktig når det gjelder immunforsvaret. I enkelte perioder kan det være lurt å gjøre det enklere for kroppen ved å inkludere ekstra næringsrike og lettopptakelige matvarer i det daglige kostholdet. Ved å inkludere for eksempel supermat i kostholdet får du masse lettopptakelig næring på en enkel måte.

Plantemedisin og urter som virker spesielt styrkende på immunforsvaret:

Ønsker du forebygge en forkjølelse eller hvis du allerede har blitt syk kan det være lurt å sette inn det lille ekstra for å hjelpe kroppen å takle situasjonen. Ved å innta planter som virker spesielt oppbyggende på immunforsvaret eller som kan hjelpe deg å bekjempe bakterier vil du kunne unngå å bli syk og hvis du allerede har blitt syk vil du fort kunne halvere sykdomsperioden ved å spise urter som styrker immunforsvaret.

Supernature Amla-C Pluss, Supernature Røde Alger og Natures Sunshine Sambucus Force

IMG_3834Supernature Røde Alger:

Fantastiske og naturlige rødalger har mange immunstyrkende egenskaper, men det beste av alt er at røde alger har vist seg være effektive når det kommer til å bekjempe virus.

Natures Sunshine Sambucus Force:

Et kjent urtepreparat som inneholder en god kombinasjon av immunstyrkende urter. Sambucus Force inneholder immunstyrkende ekstrakt av hyllebær, olivenbladekstrakt som virker sterkt bakteriedrepende og til slutt både immunstyrkende og bakteriedrepende solhatt og bidronninggele.

Supernature Amla-C Pluss:

Store konsentrasjoner av bioflavonider og C-vitaminer er som jeg nevnte ovenfor veldig viktige når du skal styrke immunforsvaret, trenger du en ekstra boost, enten du allerede er syk eller hvis du bare vil forebygge sykdom, anbefaler jeg Amla-C pluss.

Amla-C pluss er en unik kombinasjon av C-vitaminrike og antioksidantrike bær og frukter som på en effektiv måte sørger for at du får tilstrekkelig med C-vitaminer samtidig som den gir deg en god dose plantestoffer, som blant annet virker styrkende på immunforsvaret.

Alle produktene ovenfor kan med fordel brukes av hele familien, også barn.

Antioksidanter

Andre matvarer som er viktige for immunforsvaret og som det er høysesong for nå, er frukt og bær. I mitt nabolag vokser det masse fantastiske plommer, stikkelsbær, solbær og rips. Plommene liker jeg best når de er litt syrlige, på grensen mellom modne og umodne. Det er også masse bær i skogen for eksempel rips og blåbær, perfekt hvis du likevel skal ta deg en liten tur ut i det fri.

Det som er felles for disse frukter og bær, spesielt når det gjelder bær er at de inneholder masse antioksidanter og sunne plantestoffer som for eksempel bioflavonider og C-vitaminer, disse er som de fleste vet, kjente for å styrke immunforsvaret.

IMG_3816

Naturens intelligens:

Det artige er at de antioksidantrike plantene vokser på den tiden av året vi trenger de som mest, nemlig rett før vinteren. Det er da vi må sørge for å gjøre alt vi kan for å bygge opp et overskudd, for å kunne takle den kalde og mørke vinteren. Dette var spesielt viktig før i tiden når det var litt tøffere å komme seg gjennom vinteren enn det er i vår nåværende tidsalder. Også dyr, for eksempel bjørner styrker immunforsvaret sitt ved å spise mye bær, før de går i hi.

IMG_3824

Nyplukkede stikkelsbær og solbær, stappede med sunne plantestoffer og antioksidanter!

IMG_3828Det finnes mange fine måter å oppbevare de antioksidantrike bærene på sånn at man kan bruke de hele vinteren. En fin måte å oppbevare bær på er å lage syltetøy. Her er en hjemmesnekret oppskrift på fantastisk godt, sunt og sukkerfritt syltetøy, du kan fryse inn og ha på alt mulig.

IMG_3820

Oppskrift på Saras friske «antioksidantboost», syltetøy:

2 dl solbær

1 dl blåbær

En stor håndfull finhakkede og tørkede fiken

Cirka 1-1,5 dl Vann

Litt kokossukker

Litt vanilje

Kok opp bærene med litt vann og fiken, la alt surre på lav temperatur til det begynner å tykne. Spe med mer vann hvis det trengs og smak til med kokosukker og vanilje. La syltetøyet avkjøles og hell over på rene glass.

Vanlige råvarer som kan hjelpe når du er syk:

Når det kommer til vanlige råvarer kan jeg anbefale en deilig og sterk te som vil kunne hjelpe deg å bekjempe sykdommen. Dette er en fin og enkel måte å bekjempe forkjølelse på i tillegg til urtene ovenfor. Det er noe så enkelt som å lage te av finhakket hvitløk og ingefær. Jeg syns den smaker enda bedre hvis jeg tilsetter litt sitron og honning.

te

Da er det bare å glede seg til den kommende vinteren!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *