Mat, helse og livsstil

Mine Barns Frokostsmoothie Favoritt!

Det er viktig med en bra start på dagen! Med en næringsrik frokostsmoothie kommer du langt så lenge den inneholder nok mikronæringsstoffer, fett, proteiner, i tillegg til langsomme karbohydrater.

img_3201

Når det gjelder frokosten hjemme hos oss har vi en klar vinner. Oppskriften jeg deler i dag er mine barns store frokostfavoritt. Det er enkel, næringsrik, mettende og veldig god, rosa smoothie. Mine barn elsker den! Noen ganger lager jeg flere porsjoner, heller på glass og putter i fryseren. Perfekt å ha liggende hvis noen er sultne og det er en stund til middagen er ferdig.

I smoothien har jeg blant annet økologiske havregryn fra Saltå Kvarn, Purasana chiafrø, Biona kokosolje, Naturata linfrøolje og litt Purasana lucuma.

imgres-2

Ved å tilsette både kokosolje, havregryn, lucuma og chiafrø, har jeg sørget for at smoothien inneholder masse næringsstoffer og fett, i tillegg til at den blir mettende. Purasana lucuma inneholder blant annet en god del mineraler, karotener, noen B-vitaminer og komplekse, langsomme karbohydrater.

imgres

Purasana Chiafrø

Purasana chiafrø er både næringsrike og smaksneutrale, noe som gjør at de lett kan blandes i nesten hva som helst. Noe av det aller beste med Purasana chia frø er at de inneholder omega tre! De inneholder også hele 17-20% protein, sunne fiber, i tillegg til en god del vitaminer og mineraler.

Når du tilsetter chiafrø i smoothien, som ofte inneholder mye frukt og bær, sørger du for at smoothien inneholder mer næring og skaper en mer langvarig og stabil energi.

For at du skal få i deg mest mulig av næringen til chiafrøene anbefaler jeg at du kverner og bløtlegger dem først. Når de er bløtlagde får de geleaktig konsistens som gjør at de er perfekte å tilsette i for eksempel en smoothie. Ved å tilsette bare to spiseskjeer tørkede chia frø i en smoothie, har du oppgradert næringsinnholdet i smoothien markant.

imgres-1

Oppskrift Chia gèle:

Kvern hele chiafrø i for eksempel en kaffekvern eller i en Nutribullet. Bland 1 dl kvernede chiafrø med cirka 3 dl vann og la stå i minimum halvtime, gjerne lenger, jeg pleier å røre litt ekstra etter en liten stund for å sørge for at alt er ordentlig blandet. Til denne smoothieoppskriften blander jeg som regle både havregryn og kvernede chiafrø med vann, litt salt og kokosolje og lar blandingen stå i kjøleskapet over natten.

Oppskrift Mettende Og God Frokostsmoothie For Både Små Og store Barn

 1,5 dl Ferdig géle av Purasana chiafrø

1 dl Bløtlagte Saltå Kvarn havregryn

1 ss Purasana lucuma

Bittelitt Purasana Himalaya salt

1 ss Biona kokosolje

2 ss Naturata linfrøolje

1,5 dl Frosne bringebær

En hel frossen banan

En liten håndfull jordbær, cirka 1/2 dl

1-1,5 dl Ecomill mandelmelk eller eplejuice

Bland sammen alle ingrediensene i en blender eller en Nutribullet og kjør til alt er jevnt. Bruk gjerne topping som for eksempel valnøtter, gojibær og eller hempfrø.

img_7770

Hjemme hos oss er det Nutribullet som gjelder. Nutribullet er en enkel, bra og kraftig maskin. Den har også en kvernefunksjon, noe som gjør den perfekt for de som kverner mye kjerner og frø.



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *