Mat, helse og livsstil

Immunforsvaret, Stress Og Kunsten At Sjonglere

Det å bygge sterkt immunforsvar handler om mye mer enn å ha et sunt kosthold.

last ned good life

Høsten er her, skolestart, utfordringene kommer på løpende bånd og tempoet øker. Det å holde balansen i en travel hverdag er ikke alltid like enkelt. Selv syns jeg det kan være veldig utfordrende siden jeg ofte bruker veldig mye fokus og energi på en oppgave og ikke alltid tenker på å spare og fordele energien jevnt utover dagen. Dette er noe jeg fortsatt lærer og vet at det er flere som kan oppleve den samme utfordringen. Hvis ikke energien fordeles jevnt kan det fort oppleves som hverdagen blir litt for mye og hvis dette gjentar seg mange dager på rad kan det gå utover immunforsvaret.

last ned

Immunforsvaret

Immunforsvaret rydder unna belastninger, beskytter oss mot angrep og dreper skadelige mikroorganismer, patogener, bakterier, virus og parasitter. Når ting hoper seg opp og det blir for mye for immunforsvaret vil det gå utover helsen vår og når immunforsvaret vårt er svekket er vi ikke sterke nok til å motstå et angrep fra for eksempel en bakterie eller virus. Vi har mange skadelige mikroorganismer, som for eksempel bakterier og virus, allerede boende i kroppen vår. Når kroppen vår ikke klarer å holde antallet i sjakk vil de rett og slett ta litt over og vi kan oppleve ubehag og symptomer som for eksempel smerte, trøtthet, feber og kvalme. De fleste av disse symptomer er tegn på at kroppen enten kvitter seg med årsaken eller den gir beskjed om at den trenger en time-out for å kunne reparere skaden.

Hva kan vi gjøre for å hjelpe immunforsvaret og holde oss friske?

last ned immune

Jeg har tidligere skrevet om immunforsvaret her:

http://blogg.sarachacko.no/winter-is-comming-tid-for-a-styrke-immunforsvaret/

og her:

http://blogg.sarachacko.no/tarmhelse-probiotika-og-fermentering/

Noe av det aller viktigste for immunforsvaret er å prioritere det som betyr mest for deg. Det er sikkert flere ting og hva du velger er opp til deg. Jeg sier ofte, lytt til kroppen og dine egne behov først, når jeg er i møte med andre og med meg selv. For mange er det som å lære et nytt språk og det kan høres litt fjernt eller egoistisk ut, men det er utrolig viktig for at du skal kunne sørge for at du har god helse.

images 3

For å være helt ærlig er det ikke alltid like lett å skjønne hva kroppen trenger. Men hvis du ikke lytter til kroppen din vil den etterhvert tvinge deg til å høre etter. Det er da vi får de symptomene jeg snakker om ovenfor.

images pain

Det å virkelig kjenne etter hvordan du har det og hva du trenger er noe av det aller beste du kan gi deg selv. Det gjør det også etterhvert lettere å sette seg inn i hvordan andre rundt deg har det.

images

Når jeg har konsultasjoner eller holder foredrag møter jeg ofte de som har helsemessige utfordringer og det er ikke alltid kostholdet som er det største problemet. Jeg ser ofte altfor mange som har en liste over må, burde og skulle i livet, noe som gjør at tilværelsen deres blir en enda stor oppgave. Plikt er drepen for livsgleden og helsen. Jeg vet at vi har mange oppgaver vi rett og slett må gjøre, fordi det er nødvendig og de er ikke alltid så spennende heller, sånn er det bare. Men det handler selvfølgelig om balanse.

images freedom

Så sørg for å ha det gøy, få nok søvn, nok tid til deg selv, hvis det er det du trenger, spis gode råvarer, få i deg nok næringsstoffer og hvile. Det at du er tilstede med deg selv og dine nærmeste er den beste gaven av dem alle.

1145_10151164349041020_71110818_n

Når det gjelder matvarer som styrker immunforsvaret har jeg noen som er blitt mine favoritter og som alltid er med meg i perioder jeg opplever som utfordrende. To av dem er Chaga og Reishi, begge er det vi kaller medisinske sopper som vokser på tre. Chaga er den store sorte klumpen du ser på noen bjørker og den har tradisjonelt vært brukt her i norden, i Russland og Kina for sine mange, gode egenskaper.

images 2

Begge soppene har jeg spist, eller rettere sagt drukket, jevnlig i noen år nettopp fordi de blant annet styrker immunforsvaret og er adaptogene. At de er adaptogene innebærer at de styrker kroppens evne til å håndtere stress og at de ikke virker stimulerende, kun styrkende. Jeg lager te på både Chaga og Reishi og jeg bruker som regel instant versjonen fra Four Sigma/Four Sigmatic Foods. Jeg syns begge smaker godt, men mange syns at Chaga er litt for bitter, da kan den blandes med annen te eller i en smoothie.

I de to neste innleggene vil jeg skrive mer om egenskapene til Chaga og Reishi, så følg med!

 

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *