Mat, helse og livsstil

Hvordan Lindre Muskelsmerter Og Få Mer Overskudd

Ved å gjøre små endringer underveis, med tålmodighet, kan de fleste av oss skape mer overskudd og bli mer eller mindre smertefrie!

 images

Som de fleste av dere vet og som jeg ofte poengterer, jobber jeg helhetlig når jeg gir veiledninger til mine klienter. Når jeg skriver om ulike tematikker, som for eksempel muskelplager, vil jeg derfor også skrive generelt om den bakenforliggende årsaken til den aktuelle tematikken.

Mange av oss er ikke alltid klar over hvor mye våre tanker og følelser påvirker den fysiske kroppen. Nå er det sånn at våre tanker og følelser sender kjemiske signaler til kroppen vår hele tiden(!). Dette påvirker alle funksjoner i kroppen, men først og fremst påvirker det hjernen og nervesystemet vårt og deretter vil signalene sendes videre til resten av kroppen. Det er nettopp på grunn av dette som jeg er opptatt av å inkludere helheten.

I dag skal jeg skrive om det å få mer overskudd og om hva du kan gjøre for å lindre muskelplager. Denne tematikken var det Sølvi som ønsket at jeg skulle skrive om, takk for tipset Sølvi, håper dagens innlegg gir deg litt mer informasjon og inspirasjon. Jeg vil også understreke at det jeg skriver om i dag er kroniske muskelplager, ikke akutte, i tillegg er det i kombinasjon med lite overskudd. Bare sånn at jeg får poengtert det.

Jeg blir kjempeglad hvis dere skriver i kommentarfeltet på facebooksiden min om dere kjenner dere igjen i det jeg skriver om, innen den aktuelle tematikken!

Motstand!

download-1

Når det gjelder kombinasjonen muskelplager og lite overskudd vil det som regel handle om motstand i livet ditt. For eksempel, kanskje du opplever at deler av hverdagen din består at du går i konstant oppoverbakke. Det kan hende at du ofte føler deg tvunget til å gjøre ting du egentlig ikke vil gjøre, eller at livet ditt, eller hverdagen din ikke helt er som du vil at den skal være.

Motstand kan derfor handle om at en del av deg gjør noe som en annen del av deg ikke ønsker å gjøre, eller at du ikke lenger ønsker å opprettholde den hverdagen du har skapt for deg selv. Kanskje du egentlig ønsker å skape noe helt annet, noe nytt?

Husk også at det tar tid før du får noen som helst symptomer. Det kan ta mange år med en skjult følelse av motstand i kroppen, før smerter utvikler seg. Motstand over tid skaper en stressreaksjon i kroppen og en følelse av at du hele tiden jobber mot deg selv.

De fleste av oss er vant til å ikke tenke så nøye over det vi gjør, før kroppen sier fra. Da er det som regel fordi vi skal stoppe opp og finne andre måter å gjøre ting på.

Rent fysiologisk så vil musklene trekke seg sammen når du får en følelse av motstand, hvis dette skjer over tid vil ikke musklene ha mulighet til å slappe av og restituere seg.

Derfor vil den vanligste årsaken til at vi har muskelplager være en kombinasjon av akkumulert stress i kroppen og for lite restitusjon.

shutterstock_29966704

Her kommer et eksempel på en situasjon som kan skape motstand og stress i kroppen på sikt:

  • Et eksempel er når en person har altfor mye burde, må og skal i hverdagen og som har altfor høye forventninger til seg selv. Det skaper som regel altfor lite tid til at denne personen får gjort det hun/han egentlig vil gjøre.

Som dere ser handler det ofte om at vi gjør ting som handler om betinget kjærlighet og at vi og vårt liv må se ut på en viss måte for at vi skal kunne være aksepterte.

Hvordan Skape Mindre Motstand I Hverdagen?

download-2

Første skritt er at du setter deg ned og ser på hva du egentlig syns og føler. Her gjelder at du er ærlig med deg selv og ikke dømmer det som kommer opp. Noen ganger kan det være vanskelig å innrømme hva man egentlig føler og ønsker ut av livet.

Hva er det som får motstanden til å slippe? Er det for eksempel en følelse av frihet, trygghet eller kjærlighet? Hva kan du da gjøre for å føle deg tryggere? Hva kan du gjøre for å føle deg fri? Hva kan du gjøre for å oppleve mer kjærlighet i hverdagen, både til deg selv og andre?

Smerten er der av en grunn og det er opp til en hver å lære av den og finne ut hvorfor smerten er der.

Når du har funnet ut hva det er du egentlig ønsker å ha mer av i livet så kommer neste skritt, det å dyrke frem det du ønsker å ha mer av, så mye du kan! Kjenn på det, hva er det som får deg til å føle mer av det, gjør det! Ofte handler det om å ta små skritt hver dag og å være tålmodig med seg selv, for å kunne gjøre dette. Kanskje du underveis også trenger å spørre om hjelp, delegere oppgaver, eller bare ta en time-out innimellom.

Noe av det aller vanskeligste vi kan gjøre er å innrømme det vi egentlig ønsker, så må vi føle oss fortjente til å oppnå det. Når du først er i gang vil det etter hvert bli lettere og du vil kunne se hva du kan gjøre rent praktisk i hverdagen for å skape mer av det du egentlig har behov for. Dette vil også skape mer overskudd og mindre motstand. Flyten vil bli tydeligere!

download

Hvis du gir deg selv den støtten og kjærligheten du trenger, uansett, vil du få mer overskudd og være fri fra muskelplager. Det er også viktig å tørre å gå sin egen vei!

images-3

Hvis du syns det er vanskelig å komme i kontakt med det du egentlig ønsker, eller du syns det er vanskelig for kroppen å kvitte seg med følelsen av motstand anbefaler jeg at du får hjelp av en terapeut. Som veileder syns jeg at det er viktig å kunne få hjelp av andre når vi føler oss låst i en situasjon eller når det gjelder å få bedre livskvalitet.

Du må gjerne ta kontakt med meg, her hvis du ønsker en time der vi ser litt på hva du kan gjøre for å skape mer flyt i hverdagen og hvordan du kan justere kostholdet ditt sånn at du får mindre smerter og mer overskudd.

Her er noen andre terapeuter jeg kan anbefale:

IKYA utøver og IKYA massasjeterapeut Else Mulvik, ta kontakt her

Yogaterapeut Pia Maria Kozlowski, ta kontakt her

Kundaliniyoga instruktør, forfatter og kursholder Trine Berge. Her kan du se hvilke kurs og yogatimer Trine har. Det kan også hende at du kan få en prøvetime på en Kundaliniyogatime med Trine, hvis du hilser fra meg.

I neste innlegg vil jeg skrive om hvilke grep du kan ta i det daglige kostholdet for å lindre smerter og skape mer overskudd!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *