Mat, helse og livsstil

Høsten Er Rett Rundt Hjørnet, Endelig Tid For Suppe!

Høsten er snart her og det begynner å bli kaldere og mørkere! Dette er årstiden for deilige og varme supper.

autumn

Selv om jeg er et sommermenneske liker jeg veldig godt å tenne noe levende lys, sitte under et deilig teppe og nyte en varm og god suppe. I dag tenkte jeg dele noen fine høstsuppeoppskrifter for de som er like glad som meg i å spise noe varmende når det er kaldt og rått ute.

Supper er den perfekte maten når kroppen er sliten, når du er syk eller når du trenger å varmes opp skikkelig. Ved å spise flytende, vegansk mat innimellom, som for eksempel suppe, gir du fordøyelsen en liten ferie. Da vil kroppen kunne fokusere på å regenerere og helbrede seg selv i steden for at den må bruke alle sine ressurser på å fordøye maten du spiser. Det er selvfølgelig viktig å lage suppen så næringsrik og mettende som mulig, bruk helst økologiske og gode råvarer. Et annet triks er å ikke koke grønnsakene så lenge, siden de mister næringsstoffene, bare la grønnsakene bli bittelitt myke, fortsatt litt crunchy og så moser du dem med stavmikser. Måten jeg lager supper på er som regel at jeg lar grønnsakene bli litt myke i varmt vann, så moser jeg dem med en stavmikser, så tilsetter jeg krydder og rører i varm buljong helt til slutt.

Jeg liker å bruke grønnsaksbuljonger som gir mye smak men som ikke nødvendigvis gjør maten salt. Jeg liker å smake til med salt og pepper, eller andre krydder til slutt. En saltfattig buljong som ikke er tilsatt noe salt i det hele tatt er A.Vogels Herbamare buljong. Den gir god smak og er enkel å bruke siden den er i pulverform og kan tilsettes både under koking eller nærmere slutten av matlagingen.

FullSizeRender(5) Det fine med oppskriften jeg skal dele i dag er at de er enkle og raske retter, perfekte når du har vært på farta hele dagen og ønsker noe lettvint.

Deilig creamy gresskarsuppe en stor porsjon:

Helt skrelt, gresskar, for eksempel hokkaido, liten størrelse. Kutt opp i biter og la det ligge i cirka 3-4 dl kokende vann og 1/2-1 ts buljong til det blitt litt mykt, kun et par minutter. Hell 3/4 av vannet over i en bolle og mos gresskaret i det resterende vannet med stavmikser. Smak til med krydder, olje og eventuelt mer buljong, hvis det trengs, kjør den med stavmikser litt til og tilsett mer av vannet du satte til side, til du får den konsistensen du ønsker.

Krydderforslag:

Hvitløksfedd

Buljong

Tamari

Lønnesirup

Urtesalt og eller Himalaya salt

Flotte høstfarger i denne suppen.

IMG_4002Jeg er veldig glad i masse god olivenolje og noe crispy i mine supper og jeg syns at grønnkålchips er det aller beste suppetilbehøret!

Ønsker alle en strålende fin helg!

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *