Et Balansert Hormonsystem Nøkkelen Til Velvære?

For oss kvinner er et godt fungerende og balansert hormonsystem noe av det aller viktigste for å skape god helse og velvære.

sunshine woman

Når det kommer til hormoner og balanse er det som regel mer tydelig og fremtredende hos kvinner enn hos menn hva slags tilstand vi er i og hvilken status vi har. I løpet av livet går vi kvinner også gjennom mange typer hormonforandringer siden det er vi som føder barn. Dette innebærer at vi i større grad enn menn har hormonelle svingninger og vi blir påvirket daglig både fysisk og psykisk av hormoner nettopp på grunn av disse forandringene, enten de er store eller små.

Hormonsystemet er vårt indre kjemiske signalsystem. Hvis kroppen begynner å produsere for mye av et hormon vil det gå ut over de andre hormonene og dette vil på sikt skape ubalanser du etterhvert vil merke både fysisk, mentalt og emosjonelt. Det er med andre ord viktig å sørge for at du opprettholder en god balanse i hormonsystemet for å kunne føle deg vel og ha god helse. Når du som kvinne har et hormonsystem i balanse vil du føle deg, sensuell, trygg, avslappet, ha stabil energi og ha det generelt bra med deg selv.

For noen av oss som har en utfordrende og stressende hverdag, er tilstander som fred, trygghet og selvaksept vanskeligere å oppnå, enn andre. Mange ganger føles det ut som det kan være omtrent umulig å oppnå slike kombinasjoner av ro og velvære. Da er det ekstra viktig at du tar en time-out  og sørger for at du henter deg inn, faller til ro, for å skape balanse.

Paul_Gauguin_145

Kvinnelige kjønnshormoner:

Når det gjelder det kvinnelige kjønnshormoner er det en ting som er viktig å huske på, nemlig at det er mer komplekst enn vi tror, hormonsystemet vårt blir tross alt påvirket av samtlige av kroppens prosesser.

De fleste av oss har større mengder østrogener enn progesteroner noe som i seg selv er en ubalanse. Noen produserer for lite kjønnshormoner, på grunn av at kroppen prioriterer andre oppgaver og hormoner. Det er mange grunner til det, en av de er at hormonsystemet er avhengig av å få nok mikronæringsstoffer. For eksempel, enkelte hormoner krever en tilstrekkelig mengde av enkelte mineraler for å kunne produseres. Hvis mineralnivåene dine er i ubalanse vil du også ha ubalanser i hormonsystemet. Dette gjelder også andre næringsstoffer, for eksempel fettsyrer og vitaminer.

Andre faktorer som påvirker hormonsystemet er plastikkstoffer som blant annet pvc, bpa og andre hormonforstyrrende stoffer. Disse setter seg på våre østrogenreseptorer og skaper ubalanser, noe som kan resultere i en kunstig økning av østrogennivåene på sikt.

woman and moonlight

Hvis du har hormonelle ubalanser vil symptomene kunne være følgende:

-Opplevelsen av å være altfor mye streng, ufølsom og kontrollerende.

-Søvnproblemer

-Økt nervositet og stress.

-Følelsen av å være slapp, sliten eller utbrent.

-Smerter og kramper, spesielt under menstruasjon.

-Problemer med vekten og eller stoffskiftet.

-Fordøyelsesproblemer.

-Svekket immunforsvar.

-Humørsvingninger.

-Hudproblemer, for eksempel små nupper i ansiktet eller økt talgproduksjon.

-Dempet lyst og tørre slimhinner.

Stress, følelser og hormonsystemet.

I dagens samfunn er det som sagt ikke enkelt å holde ting i balanse, vi blir utsatt for mye stress, press og mange kvinner bærer på mye ansvar som kan sette sine spor fysisk, i kroppen. Spesielt hormonsystemet vårt blir veldig påvirket av en stressende hverdag. For eksempel opplever du mye stress i hverdagen kan det hende at kroppen prioriterer å produsere stresshormoner frem for andre hormoner. Dette vil kunne skape ubalanser på sikt og i enkelte tilfeller vil det kunne resultere i eller annen en form for utbrennthet.

En annen ting som også påvirker hormonsystemet vårt, noe vi ofte glemmer, er følelser. Det sies at vi kvinner er følelsesmennesker og personlig er jeg, som regel, enig i det. Dessverre er det ofte lite tid og aksept for at vi kvinner skal kunne utforske, bli kjent med og romme alle våre følelser. Den generelle holdningen i dagens samfunn når det gjelder følelser er at det er noen få følelser, i en viss mengde som er akseptert, så skal helst de resterende, ubehaglige følelsene ikke vedkjennes.

feelings

Hvis du over lang tid undertrykker enkelte behov og følelser vil det også kunne skape ubalanser i hormonsystemet på sikt. Etterhvert kan disse hormonelle ubalanser også skape ubehaglige fysiske symptomer. Følelser er også et signalsystem og de lever sitt eget liv, de sender signaler til hjernen og nervevsystemet, som vårt hormonsystem retter seg etter. Derfor er det viktig at vi er oppmerksom på våre følelser sånn at vi kan gå etter det som føles riktig ut og eventuelt endre på det som skaper ubehag.

Bare sånn at det er nevnt, jeg mener ikke at det er lettere å være mann, alle har tross alt sine utfordringer…

Hva kan du gjøre for å få hormonsystemet i balanse?

-Sørg for å få nok søvn. Hvis du ikke får nok søvn prøv å juster din hverdag sånn at dette endrer seg, det finnes mange måter å gjøre dette på. Av erfaring er søvnmangel en form for ubalanse, det er også en indikator på at det er noe i hverdagen som ikke stemmer.

-Spis mat som er næringsrik og lett å fordøye. Sørg også for å få i deg nok bredspektret næring og tilstrekkelig med sunt fett. Hvis du ikke har nok fettsyrer, mineraler, vitaminer og sporstoffer vil dette, som jeg nevnte tidligere, bidra til at den hormonelle funksjonen svekkes.

-Finn en fysisk aktivitet du trives med, ikke tren styrketrening hvis det føles feil ut for deg og din kropp.

– Jeg anbefaler alle som opplever ubalanser å prøve både meditasjon, massasje, samtaleterapi eller andre terapeutiske behandlinger, finn det som passer for deg, noe som gjør at du får det du trenger for at du skal ha det bra.

buddha

-Stillhet, et fantastisk verktøy, ta en time-out, ta fri fra internet og hverdagen. Naturen er også et fantastisk redskap som du kan benytte deg av for å oppnå det som kalles indre fred.

– Skap alenetid der du får gått gjennom dine behov og der du kan være tilstede med deg selv, dine følelser, tanker og visjoner. Fint å kombinere med stillhet.

For meg handler dette om emosjonell detox. Emosjonell detox er like viktig som fysisk detox. Mange av oss opplever at dette med følelser er vanskelig og som jeg nevnte ovenfor kan noen følelser være mer utfordrende å akseptere enn andre. Alle har utfordrende følelser, de er tross alt en del av oss og alle har sin egen, individuelle måte å takle dem på. Personlig opplever jeg at det er lettere å gi slipp på følelser hvis jeg aksepterer tilstanden og klarer å distansere meg litt først, uten at jeg undertrykker noe. Dette er ikke alltid like lett og da er det greit å kunne få litt hjelp av enten venner, familie eller en terapeut.

Jeg bruker selv forskjellige behandlinger og terapeuter regelmessig. Som kostholdsveileder syns jeg det er spesielt viktig siden det gir meg et viere perspektiv og det gir positive resultater for meg, både privat og profesjonelt.

massasje

Noen behandlinger og terapeuter jeg anbefaler:

Still Point: http://www.stillpointklinikken.no/

Still Point Massasje ved Terapeut Else Mulvik: https://www.facebook.com/stillpointterapeut?fref=ts

Rosenmetoden ved Guri Nyhaug: guri.nyhaug@gmail.com

SDB ved Svein Torp Klinikken: http://sveintorp.no/no

Reidun Myskja, Senter For Livshjelp: http://www.livshjelp.no/

Akupunktur og coach Mats Graf: http://www.briskebyklinikken.no/

Det finnes mange fine terapeuter og coacher der ute som er flinke til å assistere hvis du for eksempel opplever at du er fastlåst i et mønster, eller at ting i hverdagen hoper seg opp. De terapeuter jeg anbefaler har jeg selv prøvd og de leverer det jeg selv mener er de beste behandlingene, innenfor sitt felt. Mange kjenner meg som sær og kanskje litt krevende og jeg har prøvd ut mange forskjellige typer behandlinger og terapeuter i over 16 år.

Urter og plantemedisin jeg anbefaler for det kvinnelige hormonsystemet:

Dong Quai

Dong Quai, kalles noen ganger for kvinnens Ginseng og regulerer menstruasjonssyklusen og lindrer menstruasjonsplager. Den virker også varmende og oppleves ofte som litt oppløftende hvis du sliter med hormonelle humørsvingninger

Damiana

Damiana virker lett stimulerende, oppløftende på humøret, stressdempende og noen opplever økt sensualitet etter bruk. Selv anbefaler jeg Damiana og Dong Quai fra Natures Sunshine, syns de har den kvaliteten jeg selv forlanger.

IMG_3589Noni

Noni inneholder store mengder ulike plantestoffer som kan virke stimulerende på produksjonen av enkelte hormoner. Mange som tar noni i kombinasjon med urter som for eksempel Dong Quai og Damiana opplever større effekt av disse. Forskning viser også at Noni inneholder en del plantestoffer som kan virke kreftbekjempende. Det sies at fermentert Nonijuice har bedre næringsopptak blant annet, Supernatures sin Nonijuice er et godt eksempel på fermentert Noni av god kvalitet.

imagesnoni

Amla

Amla er akkurat som Noni veldig kompleks og inneholder mange forskjellige typer plantestoffer. Den har tradisjonelt vært brukt innen ayurvedisk medisin i over 5000 år. Innen ayurvedisk medisin blir den blant annet brukt for regenerering av celler, antialdring og for å dempe det vi kaller kvinneplager. Mange opplever i tillegg at Amla har en oppstrammende effekt og at den hjelper mot opphopninger av væske i kroppen.

Jeg anbefaler også at du spiser matvarer som inneholder mye magnesium, eventuelt at du finner et tilskudd av magnesium som passer for deg. Magnesium har en stressdempende effekt, virker også dempende på produksjonen av svette og virker lindrende på muskelkramper.

Husk også at jeg i dette innlegget ikke kommer med noen medisinske påstander og som jeg pleier å si, ingen regel uten unntak, hvis du er usikker, opplever store ubehag eller har fått en klinisk diagnose, vil jeg anbefale at du rådfører med legen din eller at du oppsøker annen profesjonell hjelp.

Det finnes mange flere planter og urter som vil hjelpe i forhold til hormonelle ubalanser, jeg omtaler kun de som er tilgjengelig i helsekostbutikker og spesialforretninger her i landet.

Til slutt det aller viktigste og noen ganger kanskje det vanskeligeste når det gjelder å skape balanse i hormonsystemet:

Sørg for at du føler deg trygg, avslappet, vel med deg selv og at du får nok ro og hvile.

Sørg for å kose deg å ha det morro!

Ønsker alle en fortsatt fin uke!

admin

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.