Mat, helse og livsstil

Enkelt Og Næringsrikt Til Spedbarn

Barn utvikles raskt og i dette innlegget skriver jeg litt om hvordan du kan gjøre kostholdet til de aller minste enda mer næringsrikt.

imgres-3

Jeg har skrevt om barn og kosthold før, her og her. Noe av det jeg skriver har jeg nevnt før, jeg syns at det er positivt med litt repetisjon innimellom, spesielt når det gjelder helse og kosthold.

I dette innlegget vil jeg fokusere på de aller minste fordi en bra start er gull verdt og jeg ser at det er mange nybakte mødre i dag, som har behov for både tips og inspirasjon.

Fast Føde Og Grøt

images-4

Når barn begynner å spise fast føde er det som regel grøt vi serverer. Grøt kan være så mye og det finnes mange ulike sorter å velge mellom. Hvordan vet vi at velger det beste for våre barn? Det er noen punkter jeg vil nevne i dette innlegget, som kan være viktig å huske på når det gjelder mat til spedbarn og barn.

Hold det enkelt, rent og næringsrikt!

*  Unngå plantevernmidler, kjemiske stoffer, sprøytemidler og GMO.

*  Tilfør mye næring og bredspektret næring i maten.

*  Inkluder mye sunt fett, helst kaldpresssede, økologiske planteoljer av god kvalitet.

*  Maten bør være lettfordøyelig.

Næringsrikt med grøt

Når du skal introdusere en grøt, helt i starten til barnet, er det viktig å velge en som er lettfordøyelig. Som regel ser vi etter en grøt som er forholdsvis mineralrik, spesielt jern er viktig, i tillegg til at den er fri fra allergener. Noen velger babygrøt med ris i starten, men det er viktig å huske på at ris inneholder lite næringsstoffer, selv om det er lettere å fordøye enn mange andre kornsorter. Andre velger spelt eller hvete og det vil jeg vente litt med siden begge inneholder gluten. Jeg anbefaler at du holder deg unna gluten og melkeprodukter helt i begynnelsen og heller tilfører andre næringsrike matvarer.

Holle Serien

Et eksempel på lettfordøyelig grøt som er fri fra sprøytemidler og som også inneholder en god del mineraler, er Hirsegrøt fra merket Holle. Holle er en økologisk matvareprodusent og det innebærer at du vil unngå mye belastende sprøytemidler og plantevernmidler hvis du velger denne serien. I alle Holles grøter er vitaminer og mineraler naturlig forekommende, bortsett fra vitamin B1 som er lovpålagt. Serien får du kjøpt i økologiske matvarebutikker og i helsekostbutikker. En annen fin ting med grøtene i denne serien er at de er enkle å tilberede, selv når du er på farten.

 

imgres

Som en start er hirsegrøten perfekt, den er i tillegg glutenfri, men jeg vil anbefale å booste grøten med noe mer, sånn at du får inkludert enda mer næringsstoffer, for eksempel noe som inneholder litt mer jern. Som jeg ofte sier, det er viktig å tilføre et bredt spekter av næringsstoffer.

Her er en liste med matvarer du kan tilsette helt i starten, for å få tilført litt mer næring i grøten:

*  Økologisk og kaldpresset linfrøolje eller hampolje

*  Bittelitt avokado

*  Bittelitt banan for smakens skyld, hvis du skal tilsette olje og avokado

Fett

Dette har jeg sagt før og jeg sier det igjen! Det er veldig viktig å tilføre mye fett og fettsyrer i kostholdet til alle barn og ungdommer. Hjernen og nervesystemet trenger masse fett hele tiden for å kunne utvikles. Fett er også viktig for å kunne skape langvarig, stabil energi og stabilt blodsukker hos barnet.

imgres-2

Jeg kan anbefale de oljer som de jeg nevnte i listen ovenfor og Naturata har en fin linfrøolje du får kjøpt i helsekostbutikker og økologiske matvarebutikker.

Olivenolje og kaldpresset, økologisk kokosolje av god kvalitet, for eksempel Biona kaldpresset kokosolje er fint å bruke.

imgres-1

Etterhvert som barnet er vant til fast føde og trenger enda mer mat og næring vil du kunne tilsette enda fler matvarer, som for eksempel:

*   Bløtlagde tørkede frukter som for eksempel økologiske aprikoser er jernrike og setter god smak på grøten

*    Most søtpotet og andre rotgrønnsaker som persillerot, pastinakk, sellerirot og kålrot.

*    Most brokkoli

*    Økologisk eggeplomme, hvis du ikke er veganer

*    Økologisk smør kan brukes siden det inneholder mindre laktose enn vanlig melk, hvis du ikke er veganer

Det er også viktig å inkludere fargerike grønnsaker i maten som for eksempel, rødbeter, gulrøtter, spinat og bittelitt alger som spirulina og chlorella. Både spirulina og chlorella er veldig rike på jern. Begge mine barn har fått både alger og greens helt fra starten for de ekstra næringsstoffenes sin skyld.

images-4

Fargerike grønnsaker inneholder masse sunne plantestoffer og antioksidanter og de styrker de meste funksjonene i kroppen.

images-5

Du kan også tilsette litt næringsrike supermatvarer som for eksempel:

*  Purasana Hempprotein for mer bredspektret næring og proteiner.

*  Purasana Lucuma for mer komplekse og karbohydrater.

*  Purasana Acai for sunt fett og antioksodanter.

Når det gjelder supermatvarer som de ovenfor og alger er det veldig veldig lite som trengs. Det er tross alt tørkede matvarer med ekstra mye og bredt spekter av næringsstoffer. Det innebærer at de inneholder større konsentrasjoner av næringsstoffer enn ferske matvarer.

Allergener

Som jeg nevnte ovenfor er det også viktig å unngå matvarer som kan trigge allergier, noen eksempler på disse er: nøtter, melkeprodukter, sitrusfrukter, soya, honning og andre produkter fra bier, noen barn reagerer på tomater. Økologisk smør kan brukes litt siden det inneholder veldig lite laktose og kasein. Når det gjelder soya så anbefaler jeg å unngå det og heller se på andre alternativer. Soya har lange proteinkjeder som innebærer at det krever mye for kroppen å fordøye og soya inneholder også planteøstrogener, noe det ofte kan bli for mye av i kroppen. Spesielt for gutter er ikke dette å anbefale. I tillegg er soya ofte dyrket på en ikke bærekraftig måte, alltid lurt å finne alternativer som er bra for både helsen og miljøet, hvis du først har muligheten til det.

Heldigvis så finnes det et hav av sunne matvarer og alternativer å velge mellom og ikke minst, se etter lokalproduserte økologiske norske matvarer. De er ofte det beste!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *