Mat, helse og livsstil

Det Aller Beste Å Spise Nå Som Våren Er Rundt Hjørnet!

Spirer er uten tvil, den aller beste vårmaten! De er supermat med stor «S», de inneholder masse mikronæringsstoffer, plantestoffer og de er fulle av livskraft!

De er perfekte å spise nå som alt rundt oss er på vei til å spire og gro og vi trenger å holde følge med naturens gang.

download-2

Herregud som jeg gleder meg til varmere tider, mindre klær, joggesko og mer sol! Jeg elsker våren og sommeren, endelig er vi på god vei. Da blir det tid for lettere og friskere mat, mer salater, enda mer smoothies og frukt på meg. Satser på at det blir en skikkelig bra sommer i år også.

images-1

Spirer

Å spise spirer er virkelig den perfekte måten å få i seg masse næringsstoffer på, de er enkle å lage, de er billige og kan spises til det meste!

images

Noe av det aller beste med spirer er at de er lette for kroppen å fordøye samtidig som de inneholder masse næringsstoffer, dette er et av mine hovedfokus når det gjelder kosthold. Du får i deg masse næring uten at det tærer på kroppens resurser og det gir både deg og kroppen et overskudd!

I dag deler jeg tips på hvordan du kan spire selv hjemme, enkelt og greit. Vi trenger som sagt alltid å få i oss ekstra livskraft nå som våren er på vei.

Saltå Kvarn Bønner Og Linser

Mungbonor-300x451

Når jeg spirer bruker jeg Saltå Kvarn mungbønner, adzukibønner, grønne linser eller kikerter, da vet jeg at jeg får råvarer av god kvalitet, uten sprøytemidler og som dyrkes med omhu.

images-2

Mine favorittspirer er uten tvil mungbønnespirer, de er milde på smak, enkle å spire og inneholder masse mikronæringsstoffer! Mungbønnespirer er blant annet rike på både magnesium, jern, kobber, zink, kalium og mangan! De er også rike på C-vitamin, K-vitamin og noen B-vitaminer, for eksempel folat. Disse deilige spirer inneholder også en god del protein, akkurat som alle andre spirer, perfekt hvis du trenger litt ekstra planteprotein i kosten.

Spirer, Helsebringende Mat!

images-1

Andre eksempler på gode, næringsrike og lettfordøyelige spirer er brokkolispirer, solsikkespirer og reddikspirer! Brokkolispirer er kjente for å inneholde masse sunne plantestoffer, i tillegg til masse mikronæringsstoffer. Blant annet inneholder brokkolispirer store mengder glucoraphanin som blir omdannet til sulforaphane i kroppen og som beskytter cellene fra å utvikle kreft. Husk at dette ikke er en kur, har du behov for hjelp anbefaler jeg at du rådfører deg med en lege.

Spiring Fremgangsmåte:

download-4

Skyll 1 dl bønner, linser eller kikerter og bløtlegg over natten. Hell bort vannet og skyll dem igjen. Hell over bønnene eller linsene i et syltetøyglass og la den stå under et håndkle, gjerne et sted det er varmt, bare pass på at det ikke blir for tørt og at vannet har runnet av ordentlig. Skyll bønnene flere ganger per dag, gjerne tre ganger. Etter 3 – 5 dager er spirene ferdige, jeg liker de best helt i begynnelsen, når de akkurat har fått en hale. Spirene oppbevares i kjøleskap etter at de er ferdige.

Husk at enkelte batcher av bønner eller linser ikke spirer, da er det bare å koke de istedenfor!

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *