Month: februar 2017

Boost Immunforsvaret Med C-Vitamin!

C-vitaminet har så mange uendelig mange fordeler og jeg kunne sikkert ha skrevet flere innlegg om hvorfor det er viktig å inkludere C-vitamin de daglige rutinene. Kort oppsummert så er C-vitaminet en essensiell brikke i de fleste av kroppens funksjoner.

imgres-3

C-vitaminet er et vitamin som ikke kan produseres av kroppen uten må tilføres gjennom kostholdet. Når C-vitaminet i tillegg spiller en betydelig rolle i de fleste av kroppens funksjoner så innebærer det at det er viktig at vi får i oss tilstrekkelige mengder daglig, for at kroppen skal kunne fungere optimalt.

Min Opplevelse Av Å Spise Mye C-vitamin Hver Dag

Jeg har ikke alltid vært flink til å spise nok C-vitamin i hverdagen, men jeg opplever positive reaksjoner i kroppen med en gang jeg prioriterer det. Det er vanskelig å kartlegge akkurat hva som skjer når vi spiser noe uansett hvor flinke vi er til å kjenne etter og lytte til kroppen. Ikke en gang forskning klarer å kartlegge hva som egentlig skjer og hvordan kroppen påvirkes av en matvare eller en urt. Forskning kan kun ha en generell oversikt, fokusert på en enkel prosess og det er fortsatt vanskelig å vite hva som skjer med helheten på sikt.

Det første jeg registrerer er at C-vitamin har en positiv innvirkning på min mage, tarm og fordøyelse. Når det er sagt så spiser jeg ikke askorbinsyre, uten jeg pleier som regel spise en C-vitamin basert på amla eller camu camu.

Er Det Bra For Meg?

Hvis du er usikker på om noe er bra for deg eller ikke, er det lurt å se hva som skjer med kroppen din på sikt. Skjer det en forandring i det hele tatt? Noter gjerne opplevelser og eventuelle forandringer, hver dag og sjekk inn, litt som en dagbok. Det å se hva som skjer i og på kroppen på sikt, etter lang tid, er den beste måten å finne ut hvis noe er bra for deg eller ikke. Det kan også være lurt å teste ulike kilder til C-vitamin for å finne ut hvilken som passer best for deg.

Askorbinsyre, Er Det C-vitamin?

Nei, askorbinsyre er en antioksidant og kun en del av det som egentlig er C-vitamin i naturen. Det er som regel laget av flere kjemiske prosesser, utvunnet fra mais. Det er også billigere å fremstille enn for eksempel et produkt som inneholder en plante rik på C-vitamin. Husk også at det som regel er bedre opptak hvis det kommer fra en matvare enn når det er kun kjemisk fremstilt.

images

Hva Er C-vitamin Godt For?

C-vitamin sørger blant annet for at både immunforsvaret og nervesystemet vårt fungerer som det skal. I tillegg er det viktig for energinivåene i kroppen og bidrar til å redusere trøtthet, uten å virke stimulerende. Det spiller også en stor rolle når det gjelder å bidra til at huden, tannkjøtt og bindevevet har god kvalitet, C-vitamin er blant annet med på å danne collagen som er bindevevets viktigste protein. C-vitamin er også med på å redusere både aldringsprosessen og mengden oksidativt stress i kroppen.

Gode kilder Til C-vitamin

imgres-5

Nei, appelsiner inneholder ikke så mye C-vitamin som vi skulle ønske at de gjorde. Klart at hvis du har muligheten til å plukke solmodne appelsiner rett fra treet og du kan spise dem med en gang de er plukket, vil de inneholde en god del vitaminer og mineraler.

Husk også at med en gang vi sover lite, stresser mye, trener mye eller er mye fysisk aktive, vil vi trenge større mengder C-vitamin.

Planter Rike På C-vitamin

Amla, eller indisk stikkelsbær

Camu Camu

Acerola

Baobab

Her i Norge:

Solbær

Rognebær

Nyper

Multer

Tilskudd av C-vitamin?

Ønsker du å ta tilskudd av C-vitamin anbefaler jeg heller et tilskudd basert på planter, dyrket med omhu, som inneholder store konsentrasjoner C-vitamin. Som regel inneholder disse tilskudd amla, acerola, nyper eller camu camu.

Amla

imgres-1

Jeg er veldig glad i amlabær, eller indisk stikkelsbær, kanskje fordi jeg er halvt indisk, men også fordi bærene har mange helsebringende egenskaper. Amla har tradisjonelt vært brukt innen ayurvedisk medisin i over 5000 år og er en av hovedingrediensene i nesten samtlige av de preparater ayurvedisk medisin tilbyr for innvortes bruk. Noen av de gode egenskapene til amla er at de blant annet inneholder store konsentrasjoner av C-vitamin, antioksidanter og bioflavonider. De styrker også næringsopptaket mye på grunn av at de er veldig rike på bitterstoffer som også virker stimulerende på fordøyelsen og stabiliserende på blodsukkeret. De inneholder også plantestoffer som virker sammentrekkende, bakteriedrepende og vanndrivende, noe som gjør at de har en gunstig innvirkning på både urinveier, nyrer og lymfesystem.

Shift Supernaturlig C-vitamin

imgres

Tilskuddet Shift C-vitamin er et tilskudd laget av amla. Jeg er spesielt glad for at det er basert på amla og ikke kjemisk fremstilt askorbinsyre. Akkurat nå i disse tider som det er mye temperaturforandringer og jeg opplever at immunforsvaret mitt er spesielt utfordret tar jeg litt ekstra, ellers tar jeg kun noen tabletter innimellom.

Kjøttfri Mandag! Oppskrift På Vegansk Middagsrett

Det finnes en veldig enkel måte vi alle kan bidra til å ta vare på miljøet og naturen. I tillegg er det både sunt og helsebringende. Bare ved å ha noen kjøttfrie dager i uken kan vi gjøre mye både for helsen vår, naturen, miljøet og økonomien! I dag deler jeg en superenkel og næringsrik vegansk oppskrift!

FullSizeRender-1

Plantebasert Mat For Bedre Helse

Hva med å starte uken med å ha en kjøttfri mandag? Det å spise mer plantebasert har mange fordeler, blant annet gjør det mye for helsen vår! Plantebaserte matvarer er enklere for kroppen vår å fordøye, så lenge maten ikke er altfor prosessert og raffinert. Det å spise veldig raffinert, prosessert og bearbeidet mat er ikke gunstig for helsen vår, uansett om den er basert på veganske eller animalske produkter.

Plantebasert Mat For Naturen Og Miljøet

Et plantebasert kosthold er også mer bærekraftig enn for eksempel et helt normalt kosthold. Med tanke på hvor vi er i dag, utifra et rent miljøperspektiv, burde det være et naturlig valg å inkludere mer plantebasert mat eller kjøttfrie dager i hverdagen for de fleste.

Retten jeg deler oppskrift på i dag er superenkel og går raskt å lage hvis du allerede har ferdigkokte hvite bønner. Den er helt fantastisk å servere med litt avokado og litt salat eller litt kokt quinoa eller hirse hvis du er ekstra sulten. Se tidligere innlegg om quinoa her

Hvite Bønner

imgres

Hvite bønner er rike på både proteiner, fiber og mineraler. De har en mild og fin smak, noe som gjør at de egner seg til å serveres med det aller meste av råvarer. De er perfekte til å ha til blant annet salater, supper og gryter og passer godt både til retter med mye krydder og til mildt krydret mat. Jeg har valgt å bruke Saltå Kvarns hvite bønner siden de er økologiske og inneholder mindre rester av plantevernmidler og sprøytemidler.

Grunnoppskrift Saltå Kvarn kokte hvite bønner

imgres

Bløtlegg bønnene over natten eller i cirka ti timer. Kok opp vann og bønner, cirka dobbelt så mye vann som bønner, la de småkoke i en time-halvannen. Jeg pleier å tilsette litt grønnsaksbuljong i vannet.

 

Grunnoppskrift Vegansk Grønn Pesto

imgres-1

En hel potte basilikum

1 Fedd hvitløk

En pakke pinjekjerner

½-1 dl Middle Earth Organic olivenolje

Purasana himalayasalt

Purasana kokossukker

Ta all basilikum og ha oppi stavmikser bollen og tilsett resten av ingrediensene. Kjør alt det er en jevn og fin blanding og smak til med ønsket mengde himalayasalt og kokossukker til slutt. Du kan gjøre den mer flytende ved å tilsette større mengde olivenolje.

 Lun Salat Med Hvite Bønner Og Hjemmelaget Grønn Pesto

3 dl Ferdigkokte Saltå Kvarn hvite bønner

Ferdig hjemmelaget grønn pesto

En håndfull finhakkede sorte oliven

Litt Middle Earth Organics Olivenolje

2 dl Økologiske cherrytomater delt opp i båter

Ristede pinjekjerner og hempfrø til topping

Bland sammen alle ingrediensene og server! Bønnene skal være varme sånn at salaten blir lun og toppes til slutt med ristede pinjekjerner.


IMG_8175

Denne salaten er enda bedre når det blir lysere og varmere ute!