Month: september 2016

Deilige Og Næringsrike Quinoa!

Dagens innlegg er dedikert til et av mine favorittkornsorter, nemlig quinoa!

883673218396390

De siste årene har quinoa blitt både populært og kjent, det er et perfekt valg for de som ønsker å tilføre en næringsrik og lettfordøyelig kornsort i det daglige kostholdet.

(Bilde ovenfor er tatt fra norskquinoa.no)

Opprinnelse

Quinoa er fra Sør Amerika og har tradisjonelt vært brukt der i mange tusen år. Det sies at quinoa kommer fra området rundt Andesfjellene og at befolkningen begynte å dyrke quinoa mellom 3000 til 5000 år BC. De har til og med funnet arkeologiske funn av quinoa fra flere gravkammer i området Tarapacá, Calama og Arica i Chile, og i ulike områder i Peru.

Næringsinnhold

For å være en kornsort inneholder quinoa en høy prosent protein, nemlig cirka 16,5 %. Denne smakfulle kornsorten er også glutenfri, det vil si at den vil være mindre belastende på tarmsystemet enn noen av de aller vanligste kornsortene våre.

Quinoa er også rik på mineraler, i tillegg til at den er proteinrik for å være en kornsort, noe som burde gjøre den en selvfølge i det daglige kostholdet.

table3 Ovenfor er en tabell som sammenligner mineralinnholdet i ulike typer korn. Denne tabell har jeg har tatt fra FN side om quinoa, her.

Bruk

Quinoa er et perfekt og mer næringsrikt alternativ til både pasta, ris og potet. Jeg bruker det som regel i salater, noe som gjør salaten både mer mettende og næringsrik. Quinoa har en mild smak og kan være litt bitter, men det finnes flere triks du kan gjøre for å heve smaken litt. Du kan også lage grøt av quinoa hvis du i tillegg tilsetter litt kokosolje vil du få en bra start og du vil ha en langvarig stabil energi helt frem til neste måltid.

Typer Quinoa

Det finnes flere ulike typer quinoa, den aller vanligste typen er hvit og det er også den som har mildest smak. Den er også litt mykere enn de andre typene, rød og svart quinoa. Både rød og svart quinoa har litt mer smak og de blir også litt mer «crispy», eller al dente, når de er ferdigkokte. På grunn av fargene inneholder også både sort og rød quinoa inneholder flere ulike plantestoffer.

Allergener

For de som har veldig følsomme tarmer og slimhinner anbefaler jeg å skylle quinoaen godt etter at den er kokt. Quinoa inneholder nemlig et såpelignende stoff, saponiner, som kan skape friksjon i tarmslimhinnene. Dette er ikke farlig men det kan være lurt å tenke på hvis du for eksempel har Crohns eller Ulcerøs Kolitt.

Saltå Kvarn Quinoa

Det svenske økologiske og biodynamiske merket Saltå Kvarn har alle tre typene og de får du kjøpt i helsekostbutikker og i spesialforretninger. Jeg er veldig glad i alle tre typene, men bruker oftest den røde eller den sorte quinoaen, fra Saltå Kvarn. Jeg bruker de ofte i matlagingen både hjemme og på jobb.

img_6802

Norsk Quinoa!

Hurra! Endelig har også norsk quinoa blitt tilgjengelig, her kan du lese mer om lokalprodusert quinoa!

Oppskrift På En Enkel Og Deilig, Vegansk Quinoasalat

2 dl ferdigkokt sort quinoa

Tahin og tamari dressing

Hjertesalat

Avokado

Cherrytomater

Strimlet rød løk

Først koker jeg quinoa, skyller og avkjøler den. Så freser jeg litt sjalottløk med salt og pepper, i godt med kokosolje. Så rører jeg i den ferdigkokte quinoaen og smaker til med litt mer krydder. Jeg lar den ligge i pannen og hvile når jeg lager min dressing.

Tahin og tamari dressing

Først tar jeg cirka to ss tahin, 1-2 ts tamari, 1 ss lønnesirup, et fedd fersk hvitløk og cirka 1/2 dl olivenolje. Dette kjører jeg i stavmikser til det er helt jevnt, så tilsetter jeg litt chilliflak og smaker eventuelt til med litt mer krydder, lønnesirup og olivenolje. For å gjøre dressingen litt mildere kan du også tilsette en ts Lecithin. Jeg bruker en kjempedeilig og smakfull, økologisk olivenolje fra Middle Earth Organics og økologisk tahin fra merket Monki/Horizon. Begge typer får du kjøpt i helsekostbutikker og i butikker som spesialiserer seg på økologiske matvarer og delikatesser.

Jeg legger hjertesalaten i bunn og heller over min lune quinoa så topper jeg alt med de resterende grønnsakene og dressingen.

img_6071

Superenkelt, godt og næringsrikt!

 

 

Enkelt Og Næringsrikt Til Spedbarn

Barn utvikles raskt og i dette innlegget skriver jeg litt om hvordan du kan gjøre kostholdet til de aller minste enda mer næringsrikt.

imgres-3

Jeg har skrevt om barn og kosthold før, her og her. Noe av det jeg skriver har jeg nevnt før, jeg syns at det er positivt med litt repetisjon innimellom, spesielt når det gjelder helse og kosthold.

I dette innlegget vil jeg fokusere på de aller minste fordi en bra start er gull verdt og jeg ser at det er mange nybakte mødre i dag, som har behov for både tips og inspirasjon.

Fast Føde Og Grøt

images-4

Når barn begynner å spise fast føde er det som regel grøt vi serverer. Grøt kan være så mye og det finnes mange ulike sorter å velge mellom. Hvordan vet vi at velger det beste for våre barn? Det er noen punkter jeg vil nevne i dette innlegget, som kan være viktig å huske på når det gjelder mat til spedbarn og barn.

Hold det enkelt, rent og næringsrikt!

*  Unngå plantevernmidler, kjemiske stoffer, sprøytemidler og GMO.

*  Tilfør mye næring og bredspektret næring i maten.

*  Inkluder mye sunt fett, helst kaldpresssede, økologiske planteoljer av god kvalitet.

*  Maten bør være lettfordøyelig.

Næringsrikt med grøt

Når du skal introdusere en grøt, helt i starten til barnet, er det viktig å velge en som er lettfordøyelig. Som regel ser vi etter en grøt som er forholdsvis mineralrik, spesielt jern er viktig, i tillegg til at den er fri fra allergener. Noen velger babygrøt med ris i starten, men det er viktig å huske på at ris inneholder lite næringsstoffer, selv om det er lettere å fordøye enn mange andre kornsorter. Andre velger spelt eller hvete og det vil jeg vente litt med siden begge inneholder gluten. Jeg anbefaler at du holder deg unna gluten og melkeprodukter helt i begynnelsen og heller tilfører andre næringsrike matvarer.

Holle Serien

Et eksempel på lettfordøyelig grøt som er fri fra sprøytemidler og som også inneholder en god del mineraler, er Hirsegrøt fra merket Holle. Holle er en økologisk matvareprodusent og det innebærer at du vil unngå mye belastende sprøytemidler og plantevernmidler hvis du velger denne serien. I alle Holles grøter er vitaminer og mineraler naturlig forekommende, bortsett fra vitamin B1 som er lovpålagt. Serien får du kjøpt i økologiske matvarebutikker og i helsekostbutikker. En annen fin ting med grøtene i denne serien er at de er enkle å tilberede, selv når du er på farten.

 

imgres

Som en start er hirsegrøten perfekt, den er i tillegg glutenfri, men jeg vil anbefale å booste grøten med noe mer, sånn at du får inkludert enda mer næringsstoffer, for eksempel noe som inneholder litt mer jern. Som jeg ofte sier, det er viktig å tilføre et bredt spekter av næringsstoffer.

Her er en liste med matvarer du kan tilsette helt i starten, for å få tilført litt mer næring i grøten:

*  Økologisk og kaldpresset linfrøolje eller hampolje

*  Bittelitt avokado

*  Bittelitt banan for smakens skyld, hvis du skal tilsette olje og avokado

Fett

Dette har jeg sagt før og jeg sier det igjen! Det er veldig viktig å tilføre mye fett og fettsyrer i kostholdet til alle barn og ungdommer. Hjernen og nervesystemet trenger masse fett hele tiden for å kunne utvikles. Fett er også viktig for å kunne skape langvarig, stabil energi og stabilt blodsukker hos barnet.

imgres-2

Jeg kan anbefale de oljer som de jeg nevnte i listen ovenfor og Naturata har en fin linfrøolje du får kjøpt i helsekostbutikker og økologiske matvarebutikker.

Olivenolje og kaldpresset, økologisk kokosolje av god kvalitet, for eksempel Biona kaldpresset kokosolje er fint å bruke.

imgres-1

Etterhvert som barnet er vant til fast føde og trenger enda mer mat og næring vil du kunne tilsette enda fler matvarer, som for eksempel:

*   Bløtlagde tørkede frukter som for eksempel økologiske aprikoser er jernrike og setter god smak på grøten

*    Most søtpotet og andre rotgrønnsaker som persillerot, pastinakk, sellerirot og kålrot.

*    Most brokkoli

*    Økologisk eggeplomme, hvis du ikke er veganer

*    Økologisk smør kan brukes siden det inneholder mindre laktose enn vanlig melk, hvis du ikke er veganer

Det er også viktig å inkludere fargerike grønnsaker i maten som for eksempel, rødbeter, gulrøtter, spinat og bittelitt alger som spirulina og chlorella. Både spirulina og chlorella er veldig rike på jern. Begge mine barn har fått både alger og greens helt fra starten for de ekstra næringsstoffenes sin skyld.

images-4

Fargerike grønnsaker inneholder masse sunne plantestoffer og antioksidanter og de styrker de meste funksjonene i kroppen.

images-5

Du kan også tilsette litt næringsrike supermatvarer som for eksempel:

*  Purasana Hempprotein for mer bredspektret næring og proteiner.

*  Purasana Lucuma for mer komplekse og karbohydrater.

*  Purasana Acai for sunt fett og antioksodanter.

Når det gjelder supermatvarer som de ovenfor og alger er det veldig veldig lite som trengs. Det er tross alt tørkede matvarer med ekstra mye og bredt spekter av næringsstoffer. Det innebærer at de inneholder større konsentrasjoner av næringsstoffer enn ferske matvarer.

Allergener

Som jeg nevnte ovenfor er det også viktig å unngå matvarer som kan trigge allergier, noen eksempler på disse er: nøtter, melkeprodukter, sitrusfrukter, soya, honning og andre produkter fra bier, noen barn reagerer på tomater. Økologisk smør kan brukes litt siden det inneholder veldig lite laktose og kasein. Når det gjelder soya så anbefaler jeg å unngå det og heller se på andre alternativer. Soya har lange proteinkjeder som innebærer at det krever mye for kroppen å fordøye og soya inneholder også planteøstrogener, noe det ofte kan bli for mye av i kroppen. Spesielt for gutter er ikke dette å anbefale. I tillegg er soya ofte dyrket på en ikke bærekraftig måte, alltid lurt å finne alternativer som er bra for både helsen og miljøet, hvis du først har muligheten til det.

Heldigvis så finnes det et hav av sunne matvarer og alternativer å velge mellom og ikke minst, se etter lokalproduserte økologiske norske matvarer. De er ofte det beste!

Lansering Av Konseptet Super Potions

Invitasjon til lanseringen av konseptet Super Potions og en deilig kveld med fokus på velvære og egenpleie!
img_6556
Med stor glede inviterer jeg deg til en reise innen smak, egenpleie og nytelse, torsdagen den 6 oktober mellom 18-20. I løpet av kvelden vil jeg blant annet snakke om fysisk, emosjonell og mental helse, kosthold, plantemedisin og jeg vil være tilgjengelig for de som ønsker litt individuell veiledning.
Kveldens fokus er å pleie og inspirere deltakerne og jeg vil med glede sørge for at du får masse påfyll og inspirasjon!